Změnou životního stylu k holistickému žití

V tomto článku budu psát o životním stylu, který úzce souvisí s kvalitou našeho života a zásadně ovlivňuje i náš zdravotní stav. Proto se zaměřím na zdravý způsob života a připravila jsem pro vás tzv. desatero pro zdraví moderního člověka naší zrychlené doby 21. století.

 

[„Vytvoř si život, ve kterém budeš spokojený.“]

Je na každém z nás najít si vlastní cestu ke zdravému a šťastnému životu. Technický pokrok nám přinesl velké pohodlí, ale také nemoci způsobené špatným životním stylem. Zároveň se zpomalil náš duchovní rozvoj, otupila se naše intuice, ostrost smyslů a tím jsme se vzdálili přírodě, ztratili kontakt se svým já. Celkově jsme zlenivěli a očekáváme, že nás doktoři a léčitelé „dají do kupy”, aniž bychom se sami museli jakkoli snažit.

Dále bych pokračovala tímto citátem:

„Je zábavné pozorovat lidi, kteří kouří, pijí, přejídají se, jsou leniví a ponocují, a přitom si myslí, že je lékař udrží v dobrém zdravotním stavu.“

Lev Nikolajevič Tolstoj

Nemoc je nerovnováha, která nese informaci a motivaci ke změně, říká nám, že je potřeba udělat audit svého dosavadního života. Lidé však zapomínají na to, že léčení se skrývá v nás samotných. Naprogramujeme-li správně svoji mysl i sebe, můžeme se stát vlastními léčiteli. Vše záleží na vlastním přístupu, protože ani ten nejlepší lékař nedokáže léčit, pokud se do tohoto procesu aktivně nezapojí pacient. Základním předpokladem zdraví je „zdravá energie” a pocit životního štěstí je především záležitostí našeho vnitřního rozhodnutí.

Zde je moje slibované desatero pro zdraví moderního člověka, který se rozhodl zastavit se na chvíli v tomto zběsilém tempu vývoje, naučil se sám sebe respektovat a myslet v prvé řadě na sebe.

 

1. Pijte více vody a zřekněte se sladkých nápojů, které mají často podobný objem kalorií jako celý oběd!

Ideální je čistá voda z kohoutku, případně ovocné či bylinné čaje, polévky, ovoce a zelenina. Dopřejte svému tělu každodenní ranní drink v podobě vlažné vody s pár kapkami citronu. Tento koktejl zažehne metabolismus před snídaní, pročistí krev, podpoří imunitu a zároveň je i skvělým životabudičem, zejména v případě, když jste vypili víc alkoholu, než je zdrávo.

2. Jezte jídlo a vařte si alespoň občas, ušetříte tím nejen peníze, ale i kalorie.

U tohoto bodu nemohu nezmínit úžasnou knihu Food Rules: An Eater’s Manual [„Jak jíst: Příručka jedlíka“], kterou napsal Michael Pollan, bestsellerový autor, novinář, aktivista a univerzitní profesor. Tento autor apeluje zejména na to, aby se lidé vyvarovali konzumace všeho, co je složeno z více než pěti ingrediencí a nejedli nic, co by vaše babička nepovažovala za potravinu.

3. Hýbejte se, pravidelně cvičte, víc choďte anebo tančete.

Zkuste využít třeba polední pauzu a po obědě si udělejte čas na krátkou procházku na čerstvém vzduchu. Kyslík vám osvěží mozek a slunce vám dodá pro zdraví velmi důležitý vitamin D, kterého máme většinou nedostatek. Neradi běháte? Zajděte si na diskotéku anebo se přihlašte do tanečních a vytancujte všechny smutky a starosti.

4. Zpívejte, protože práce s dechem dokáže zázraky.

Zpívat umí každý od přírody sám, zbavuje nás stresu a skrze bránici, nejdůležitějšího dýchacího svalu, často také nazývaného „bránou emocí”, se můžeme, místo užívání antidepresiv, doslova vyzpívat z hlubokých bolestí a doslova to pořádně rozdýchat.

5. Tvořte, protože jakákoli tvůrčí činnost uklidňuje.

Můžete třeba kreslit, na výtvarno nikdy není pozdě. Mezi jedny z nejvíce relaxačních činností patří sestavování a vybarvování mandal. Psychologové zjistili, že práce s kruhem působí tišivě a ze všech tvarů podprahově snižuje stresové hodnoty.

6. Cestujte, je to nejlepší škola života.

Cestování je totiž jediná věc,  za kterou když zaplatíte, udělá vás zároveň bohatší. Je to zkušenost, která ve vás zůstane do konce života a nikdo vám ji nevezme.

7. Dělejte, co vás baví a nezapomeňte u toho i průběžně odpočívat.

Podle mne je velmi důležité dělat práci, která člověka naplňuje a má smysl. Ale pozor, zdroj obživy by se neměl stát středobodem našeho zájmu.

8. Smějte se, úsměv sluší prostě každému.

Smích předepisovali už středověcí lékaři na mnohé neduhy a pro některé z nás bude možná překvapením, že je jedním z nejžádanějších osobnostních znaků, které hledáme u partnera. Je to lék k nezaplacení a měli bychom si ho dopřávat dokonce několikrát denně. A co vše smích dokáže? Podporuje fyzické a emocionální zdraví, zpomaluje stárnutí, uvolňuje endorfiny – hormony štěstí a dokonce má i pozitivní vliv na učení.

9. Spěte, meditujte a relaxujte.

Důležitost dostatečného a pravidelného spánku je často opomíjena, naštěstí na nás nezapomínají výrobci moderních technologií. Ti nám dokonce slibují, že díky nastavení pravidelných časů pro odchod na kutě a budíčku, bude náš spánek mnohem kvalitnější a společně s pravidelnou relaxací nám zajistí i, dnes tolik vyhledávaný, klid v duši.

10. Dýchejte právě teď a tady, je to totiž všelék.

Stačí jen pár minut vědomého dechu a naše tělo se následně zklidní a detoxikuje. Práce s dechem dokáže opravdu zázraky.

Na závěr bych vše ráda zakončila citátem známého amerického spisovatele a držitele Nobelovy ceny za literaturu, který by měl viset nad dveřmi každé kanceláře:

„Umění odpočinku je součástí umění práce.“

John Steinbeck

 

Umění odpočinku

 

Autor článku:

Michaela Vazačová

Certifikovaná Instruktorka Jógy

 

Leave a Comment (0) ↓